måndag 7 mars 2016

Riktiga Pannkakor

När jag flyttade hemifrån kunde jag inte steka Riktiga Pannkakor. Jag lärde mig i tjugoårsåldern att steka fjantpannkakor i teflonpanna med plaststekspade. Hade läst nånstans att om man blandade fett i smeten behövde man inte så mycket fett, och det var väl det sämsta råd jag har följt i mitt liv. Torra jävla oknapriga pannkakor som nästan, men inge riktigt, var helt olika farmors.

Sen fick jag en riktig pannkakslagg, och så började ett rent helvete. Hur många pannkakor som åkt i slasken på grund av trasighet efter att jag stekt på för låg värme så det bara blivit blekt klet av alltihop, eller på för hög värme och med för mycket smet så de har spruckit itu när jag lyft dem ur pannan, det vet jag inte.

Nu har jag fått in snitsen och hemligheten är att göra precis som det står här i receptet.

FÖRST OCH FRÄMST - Ställ pannkakslaggen (inte nån fucking jävla kukteflonpanna, de är åt helvete rent miljömässigt och det går inte att steka Riktiga Pannkakor i dem. Går. Inte. Jag har en Riktig Pannkakslagg från Skeppshult jag, typ en sån här fast äldre modell utan extra meshandtag) på plattan och vrid på högsta värme. När den är riktigt het vrider du ner till kanske 3/4 värme, jag brukar ha på 9/12.
Ingredienser:
8 dl mjölk, helst 3% fett (jag hade mesig mellanmjölk)
4 dl vetemjöl eller dinkelmjöl eller en blandning (inget jävla grahamsmjöl, smakar för fan inte pannkaka med fullkorn heller)
4 ägg
1 tsk salt typ
Smör i stora lass
Gör så här - smeten:
Mät upp mjöl och salt i en bunke. Häll på hälften av mjölken, alltså 3 dl. Vispa som en galning tills klumparna försvinner. Om de inte försvinner, tough luck. Pannkakorna går i och för sig att äta ändå, men du kommer att störa dig på dem likförbannat. Nån hade redan börjat när jag trädde in i köket och jagade bort dem, så hälften av mjölken var redan ihälld i bunken. Så jag greppade min nyinförskaffade mjölsiktare från Ikea och hällde i mjölet efteråt. Gick det med.
Häll i resten av mjölken och vispa ihop.
Knäck i äggen, kasta bort skalen såvida du inte behöver kalktillskott (då finns det såna att köpa annars, smartskaft) och vispa ännu mer så det blir en pannkakssmet.
Gör så här - stekning:
Lägg en rejäl jävla bit smör i laggen. Jag tar nog säkert en 25 g till varje pannkaka. Nämen kanske tio. Tjugo. Äh jag vet inte. Lite mindre kanske om det blev kvar mycket smör efter pannkakan innan.
Vicka laggen så smöret fördelas jämnt. När det är helt smält mäter du upp drygt en halv dl smet och häller i.
Vicka laggen igen för att fördela smeten.
Självklart spiller du smet på spisen och det droppar smält smör på plattan (alltså det jävliga är att jag skrev den här texten PÅ FÖRHAND och NOG FAN droppade jag smält smör på plattan).
Om du inte gjort det förr är det dags att vrida upp köksfläkten till max nu, annars lär du få ett helvete med att stänga av brandvarnaren samtidigt som du bränner vid antingen smör eller pannkaka. Om du använder decilitermått kan du låta det hänga nonchalant på kanten till skålen.
Sen kan du svära över din egen nonchalans när du får fiska upp sagda decilitermått från botten av skålen.
Låt pannkakan stelna på ytan, sen lossar du lite elegant kanten från laggen med stekspaden (som är av METALL och inte plast, förihelvete, det går inte att steka pannkakor med plaststekspade i riktig pannkakslagg av gjutjärn dessutom blir det plastsmulor i haven som DÖDAR), sticker in den under, och med en elegant knyck med handleden vänder du pannkakan och lägger den tillrätta.
Eller så pajar hela härket på vägen. Eller så viker det ihop sig som nåt jävla tacobröd. Eller så går det helvete på nåt annat sätt. Kasta bort eller ät ändå, du väljer.
Vänta tills pannkaksjäveln har blivit gräddad på andra sidan också. Det är lite gambling över den här fasen eftersom man inte kan se undersidan (nej, jag har inte provat men jag kör med logik här).
Kanten ska vara frasig men fan inte bränd. Om det bränt fast smet i laggen så har du haft för lite smör, din snåle fan, eller så är plattan för het, din satans elslösare, eller både och, din praktguppy. Skrapa bort och klatta i mer smör, alternativt sänk värmen, alternativt både och. Om du samtidigt twittrar eller för anteckningar över dina bedrifter i köket så kan det också hända att pannkakan blir bränd, inga namn nämnda.
Icke godkänd.
Repeat until smeten är slut. Det är ofta en slatt kvar som inte alls blir en hel pannkaka. Stek den ändå. Har du ungar kommer de garanterat att slåss om den. Avnjut sen dina Riktiga Pannkakor med smörfrasig kant med sylt, socker, grädde, nutella, sirap, glass eller vad du nu föredrar.
Smakfaktor: 5 - Egentligen vill jag äta bara kanterna, men det får man väl inte göra i det här jävla landet längre.
Hatfaktor: 2 - Jag är så jävla bra på att steka pannkakor nu så det största problemet är väl att det är så förbannat tråkigt att stå och steka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar