söndag 7 februari 2016

Pastasås med linser - nej kidneybönor - AMENVAFAN linsgryta då

Alltså jag hade tänkt göra en pastasås med lök och krossade tomater som bas och sen ha i linser, men inte fan fanns det några linser i matkällarn, så jag tog upp en burk kidneybönor istället, sen fanns det inga krossade tomater HELLER men när jag letade i skafferiet efter krossade tomater så hittade jag de förbannade linserna ändå, så då blev det nån sorts jävla linsgryta istället.

Ingredienser:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
Några msk olivolja till fräsning
1 dl tomatpuré (eller nåt, tre rejäla sprut och fan ta den som drar nåt "lustigt" jävla kukskämt nu)
3 dl vatten
1 msk grillkrydda (egenblandad, har inte en jävla aning om vad som är i för det har jag förstås inte uppskrivet nånstans, sök på nätet och ta nåt du gillar eller köp nån färdig)
2 pkt á 380 g linser (380! TREHUNDRAÅTTIO!! jag blir vansinnig)
Pasta i nån rimlig mängd

Gör så här:
Hacka lök, finhacka vitlök, riv morötter grovt (jag skalade dem inte, är ju så apnyttigt med skal sägs det).
 Alltså, varenda jävla gång...!
Hetta upp olja i en kastrull och häll i lök och morötter. Inse att kastrulljäveln är på tok för liten.
Slit fram storgrytan, häll över allt i, sätt på plattan och svär över att det inte börjar fräsa snart. Koka upp pastavatten i vattenkokare så är du jävligt miljösmart.

Fräs lök och morötter i oljan tills löken börjar bli lite lagom genomskinlig. SPRUTA i TRE REJÄLA SPRUT tomatpuré, häll i 3 dl vatten och rör om. Be till högre makter att pastavattnet är färdigkokat samtidigt som lök- och morotsblandningen är färdigfräst så du kan hälla i pastan då och låta allt koka samtidigt.
I med grillkryddan och koka upp, låt sen koka på medelvärme under lock i tio minuter eller tills pastan är klar, inte så jävla noga. Lockhelvetet till grytan var förstås i diskmaskinen, men tro på fan om inte glaslocket till stekpannan som för längesen förpassats till de sälla skrotupplagens vidder passade tillräckligt bra för att inte åka i golvet om man blåste på det. OCH VARFÖR ÄR BILDEN SÅ SUDDIG DÅ jo för att mina händer skakar så inihelvete när jag är hungrig.

Sätt dig på golvet och begrunda livet ur en annorlunda synvinkel.
Man kan då alltid koka för mycket pasta...
Häll av och skölj av linsern, i med dem i grytan och rör om.
Häll av pastan och rör i en klick smör.
Låt grytan/såsen stå på avstängd platta tills det blir varmt. Ät, och njut om du nu är sån.
Smakfaktor: 4 - Lite för starkt för min klena tunga, men annars riktigt najs.
Hatfaktor: 4 - Helvete vad drygt det är när man måste anpassa sig efter verkligheten. Och varför är alla skärbrädor för små, oavsett hur stora de är??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar