tisdag 2 februari 2016

Vegosaurisk lasagne

Jag hatar mat som måste lagas två gånger. Som lasagne. Och ändå så gör jag ibland den här lasagnen för att den är så äckligt nyttig och smakar så gott.

Sätt ugnen på 225 grader, varmluftsugn 200 grader. Ta fram en grytjävel.

Ingredienser:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 paket krossade tomater (den här gången Garants ekologiska, 390 g eller nåt sånt jävla dumt, vafan hände med internationell standard på 400 g??)
500 g cottage cheese (Keso är ett varumärke fuck you very much)
200 g fryst bladspenat eller typ lika mycket färsk då
Minst 2 dl riven ost, helst fyra gånger så mycket, jag hade typ lika delar hushållsost och parmesanost
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk paprikapulver
1-2 krm grovmalen svartpeppar
0,5 tsk chilipeppar
Nåt krm salt då för helvete
9 lasagneplattor
Ett gäng msk olivolja till stekning och att ha i botten av formen

 
Första lagningen - såsen
Finhacka lök och tokfinhacka vitlök. Svär och förbanna dina svidande rinnande ögon. Fräs i olja på ganska hög värme tills det börjar bli genomskinligt.
Häll i krossade tomater, buljongtärning och kryddor. Ägna fucking fem minuter att bända upp det förbannade hålade innerlocket på paprikapulverburken med kniv så att du kan mäta upp den där jävla matskeden. Koka upp, lägg på lock och låt koka på medelvärme i kanske 10 minuter så det blir lagom gojsigt.

Tjoffla i spenat, som du förstås har glömt att tina men det skiter du fullständigt i och låter den varma såsen göra jobbet.

Klatta i keso.
Rör om tills det är varmt och blandat.

Andra lagningen - själva lasagnen
Smörj en ugnsform med olja (inte fan vet jag hur stor form, min har kanske innermått som ett A4 eller så). Smeta ut ett tunt lager sås längst ner. Lägg på ett lager lasagneplattor. Förmodligen är plattjävlarna inte heller måttstandardiserade utan måste brytas isär, och då kan du ge dig fan på att de går av i halvmånar istället för rätvinkliga rektanglar.
Glujsa på ett lager till sås, ett lager plattor, ett lager sås igen, ett lager plattor och så ett lager sås på toppen. Tre lager plattor och fyra lager sås alltså. Sen har du riven ost på toppen. Min jävla hushållsost är nåt måndagsexemplar som mer har konsistensen av brieost, så när jag skulle riva den blev det snarare nån sorts spaghettiost än just riven ost. SKITOST!!
Sen räckte det inte med de kanske två decilitrarna ost jag hade rivit så jag fick riva mer. Hatar att riva ost. Så jävla drygt och hålla den satans osten. Hushållsosten alltså, den är stor och rund och mjuk och tamejfan inte gjord för att rivas över huvud taget. Kunde ju ha skurit av en bit men orka då.

Ställ in i mitten av ugnen i 10 minuter, så den blir lagomt gyllenbrun på toppen. Ta ut. Ät. Akta så du inte bränner tungan av dig.
Smakfaktor: 4 för jag har lagt till lite kryddor sen sist jag lagade den här så nu smakar den ju till och med nånting.
Hatfaktor: 4 mest tack vare den satans osten och paprikalocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar