fredag 26 februari 2016

Quornwok i för liten pannjävel

Det var skitlängesen jag gjorde den här woken, mest för att savoykål av nån anledning plötsligt försvann från varenda jävla grönsakshylla i hela landet (ja, varenda en, så det så). Det jag minns bäst från senast var att det var ett helsike att göra den i min stekpanna eftersom allting for över kanten eftersom stekpannan egentligen är för liten. Det är lättare i riktig wokpanna, men den jag hade förut var så urdålig så den har gått till loppis (stackars jävel som köper den haha).

Ingredienser:
1 påse Quorn-bitar (600 g)
Solrosolja eller annan matolja till stekning
3 tomater
1 savoykålhuvud, eller ja, 10 blad eller nåt
1/2 buljongtärning (grönsaksbuljong) eller motsvarande fond
2 dl vatten
1 dl sweet chilisås
Cashewnötter
4 portioner basmatiris eller annat ris
Riset
Hetta upp olja i en kastrull, häll i ris enligt förpackningen och fräs tills det blir genomskinligt. My ass. Inte fan blir det genomskinligt. Det blir kritvitt. Åtminstone en tredjedel av riskorna. En del kan bli brända om man inte håller koll.
Häll på vatten enligt förpackning och lite salt, koka upp, lägg på lock och sänk värmen. Koka enligt förpackning på låg värme. Det här riset skulle koka i 15 minuter.

UNDER TIDEN: QUORN
Hetta upp olja i en stekpanna, i med quornbitarna och stek på medelvärme i 15 minuter, skyffla om då och då. Bränns det vid i botten? Ja jag vet fan inte hur man får quorn att inte brännas vid i botten, det suger ju i sig fett som... svamp. (See what I did there?)
LITE MER UNDER TIDEN: GRÖNSAKER
Slit av en tio-tolv blad från savoykålhuvudet. Skär bort den där grova mittbiten, stjälken eller vafan det nu kallas. Riv resten av bladet i remsor, går lättast att riva efter öh nerverna.
Skär tomaten i hyfsat stora munsbitar.
Jag skar ju då inte grönsakerna i den här ordningen, utan kom på när jag redan hade börjat fräsa kålen att jag kanske borde skära tomater också. Och tro på fan om jag inte, i brist på lök, hade ner tomatbitsjävlar på golvet.
NÄR QUORN OCH RIS ÄR KLAR...A? KLART? WHATEVER:
Ta riset av plattan, häll quornen i nån lämplig behållare. I med mer olja i stekpannan, höj värmen lite. Woka kålen tills den mjuknar, cirkus 3 minuter.
I med de tomatbitsjävlar som behagat stanna kvar på skärbrädan. Woka ytterligare nån minut.
Rör ihop chilisås, vatten och buljongtärning, eller förresten lycka till med att röra ihop buljongtärning, det går ju fan inte.
Häll i sweet chili-blötan i pannan.
Koka upp och koka i nån minut till. Se till att den satans buljongtärningen löser upp sig ordentligt.
Häll allt i grytan/skålen/karotten med quorn. Om du vill. Har du kräsna gäster så låt quornen vara ifred utan konstig sås. När jag hällde över grönsakerna så ramlade en tomatibt ner på plattan men tji fick du din lilla jävel för den där stickiga skaftdelen vill jag fan inte äta i alla fall.
Strö på cashewnötter efter behag.
Smakfaktor: 4 - Schysst vardagsvegokrubb liksom.
Hatfaktor: 3 - När jag nu äntligen lärt mig att pannjäveln är för liten så blir jag inte så förbannad längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar