tisdag 9 februari 2016

Veggdräggkikärtsgryta

Ring MUF, jag lagade kikärtsgryta med ris en dag och serverade mina barn, och insåg att den var fucking VEGANSK!!

Ingredienser:
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 paket eller burkar eller vafan du nu har färdiga kikärter (var ett tag sen jag lagade så jag minns fan inte om det var 389,4 gram eller 493,7...)
1 msk röd currypasta (eller mer om du har tunga av stål)
Citron- eller limejuice (ska väl vara lime om man ska vara riktigt superasiatisk, öh, men jag hade nog bara citron)
1 burk kokosmjölk (här var det Santa Marias UTOMORDENTLIGT exakta 400 ml-burk, som i och för sig innehåller nåt satans E-nummer och jox)
1... halv? påse färsk bladspenat
Några krm salt kanske
Solrosolja till stekning (eller rapsolja, eller olivolja, eller fucking majsolja eller vad för olja du nu har)
Basmatiris

Gör så här:
Hacka lök, finhacka vitlök.
Fräs lök och currypasta i lite olja. (Det är en oval gjutjärnsgryta på bilden, ser helt fucked up ut på bild tydligen).
Börja under tiden koka riset (jag brukar skölja basmatiriset först, och har provat fräsa det i olja innan jag häller på vatten och kokar som vanligt, blir mindre kladdigt i alla fall även om jag inte vet om det blir så jävla mycket smakrikare som det påstås på påsen (haha säg det där snabbt om du kan)). Kläm ut nån matsked saft från citron eller lime i grytan
Häll i kokosmjölk, koka upp och låt koka på medelvärme i... jag vet fan inte, tills löken är mjuk typ, och riset är nästan färdigt eller nåt.

Häll av och skölj kikärterna, ha i grytan.
Vräk i så mycket bladspenat du nu vill ha. Låt det bli varmt på eftervärme eller nåt, eller värma i mikron om du fick vänta på riset...
Sen är det bara att äta då. Det bästa med helvegetariskt är att man slipper noja över kött som inte är riktigt tillagat, och som en direkt följd av detta också slipper käka snustorrt kött.

Smakfaktor: 4 - Kött e gött å veg e drägg sa de på gymnasiet. Men det här är fan gott på riktigt.
Hatfaktor: 2 - Lång tid mellan fototillfälle och nedtecknande, antar att jag tappade nån lökbit på golvet och välte ut silen med kikärter i vasken men på det hela taget var det nog inte så farligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar